Lekkere trek in de avond

 

 

Heb jij dat ook? Je hebt net het avondeten op en je hebt voor je gevoel voldoende gegeten. Nadat je alles opgeruimd hebt, merk je dat je honger hebt. Nee, geen zin in het avondeten, maar in zoetigheid, terwijl je toch voldoende hebt gegeten. Je gunt jezelf een koekje, toch nog een tweede en dan gaat het mis. De halve koektrommel gaat leeg. Je baalt ontzettend omdat je de hele dag al goed bezig was en hebt in een korte tijd een hoop lege calorieën naar binnen zitten werken. Herkenbaar? Het niet snaaien en snoepen na het avondeten blijft voor vele ontzettend lastig. 's Avonds is de drang om te snaaien namelijk het grootst!


Hierbij geef ik 12 tips ter voorkoming van het snaaien na het avondeten:

 

1. Ga iets doen!

Met andere woorden: leid jezelf af! Door iets te gaan doen wordt de verleiding om te gaan snoepen minder groot en verleg je de focus op iets anders. Vouw de was op, bel iemand op of laat de hond uit. Willen snoepen komt mede door verveling. Haal je die verveling weg, dan ga je dus ook minder snoepen. Maar pas op: ga vooral niet voor de televisie zitten! (daar ga je juist meer van snoepen en je eet ongemerkt meer).


2. Beweeg

Wat ook goed helpt ter afleiding is bewegen. Ga buiten een rondje wandelen of zet een muziekje aan en dans je honger eruit. Je zult snel zien dat je minder geneigd bent om aan je "honger" te denken!


3. Eet voldoende gedurende de dag

Niet alleen voldoende eten tijdens de avondmaaltijd voorkomt snacken in de avond. Het is namelijk belangrijk dat je de hele dag door genoeg eet! Eet je namelijk te weinig op een dag, dan kan je bloedsuikerspiegel erg laag zijn (ook nog direct na het avondeten). Hierdoor heeft je lichaam behoefte aan energie, dus behoefte aan zoetigheid. Voldoende eten overdag zorgt ervoor dat je je bloedsuikerspiegel in balans houdt. Het begint vaak bij het ontbijt. Als jij een gezond en voedzaam ontbijt nuttigt, daarnaast regelmatig een tussendoortje eet, dan heb je de rest van de dag veel minder behoefte om te snoepen. Eet in de ochtend het meest en bouw dit gedurende de dag af. Tijdens het avondeten mag je eigenlijk geen echte honger meer hebben, maar een lichte trek. Als je dat hebt bereikt, weet je dat je bloedsuikerspiegel goed is en dat je een hoge stofwisseling hebt!


4. Stel jezelf belangrijke vragen

Op deze manier word je bewust van jezelf en maak je duidelijkere keuzes. Deze ‘belangrijke’ vragen laten je bewust worden van je situatie:

-    ‘Wil ik dit echt?’

-    ‘Ga ik me beter voelen als ik nu suiker eet?’

-    ‘Hoe voel ik me als ik het niet doe?


5. Eet voldoende tijdens de avondmaaltijd

Eet genoeg en zorg dat je vol zit. Eet genoeg groenten, vetten en eiwitten en neem de tijd. Zo zorg je ervoor dat je écht vol zit en heb je ’s avonds niet eens meer zin om te gaan snoepen of snacken.

 

6. Poets je tanden

Wat werkt nu beter dan het poetsen van je tanden? Dit geeft namelijk dezelfde frisse smaak als kauwgom, zonder dat je meer honger krijgt. Je zult minder snel geneigd zult zijn om nog iets te eten.


7. Eet een gezond tussendoortje

Als je je écht niet kunt inhouden, ga dan voor gezond! Neem een stuk fruit of een ander gezond tussendoortje. Er zijn er genoeg, wat dacht je van een volkorencracker met 30+ kaas, komkommer met tonijn of een gekookt eitje. Ook kun je kiezen voor ongezouten en ongebrande noten.


8. Herinner je aan de risico’s

Herinner jezelf aan de risico’s van het snoepen, snacken en overmatig suikergebruik, en je wílt niet eens meer toegeven aan je verlangens. Hierbij een aantal risico’s:

-    Obesitas, hoe zie jij er straks uit voor de spiegel

-    (Helemaal) Nooit meer in je bikini passen

-    Suikerziekte


9. Heb je het echt, echt nodig?

Vraag het jezelf heel even af als je naar de kast loopt om chocolade, koekjes of chips te pakken. Sta letterlijk een moment stil en vraag jezelf af of de suikers die je op het punt staat om te nemen er echt voor gaan zorgen dat jij je beter gaat voelen?


10. Goed slapen helpt tegen trek

Door op tijd naar bed te gaan heb je minder trek in zoet. Als je namelijk weinig slaapt, zit er minder leptine in je bloed. Leptine is een stofje dat ervoor zorgt dat je vol zit. In plaats van leptine wordt er door slaaptekort juist ghreline (hormoonhonger) aangemaakt. Deze stof werkt bevorderend voor je eetlust. Je hebt dus meer honger, maar je zit minder snel vol!


11. Gun het jezelf om te zondigen

Plan een dag in de week in om te zondigen. Op deze zondigdag mag je wél een taartje bij de koffie, een bakje chips in de avond of een broodje ‘ongezond’. Plan dit echt in en gun het jezelf ook. Je zult zien dat het ‘niet zondigen’ de rest van de week een stuk beter gaat als je kunt uitkijken naar de zondigdag.


12. Neem een kopje kruidenthee

 

Een kopje kruidenthee (zonder suiker) of glaasje water met munt in de avond stilt je trek. Drinken is sowieso erg goed als je je honger wilt stillen. Je zit er namelijk sneller vol van en de afvalstoffen in je lichaam worden beter afgevoerd. Probeer daarom de hele dag door water te drinken – minimaal 2 liter!