Voedingsdagboek

Download
Voedingsdagboek
Voedingsdagboek.pdf
Adobe Acrobat document 798.6 KB

Voorafgaand het intakegesprek dien je een aantal dagen een voedingsdagboek bij te houden. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat mensen die een voedingsdagboek bijhouden succesvoller zijn in het verliezen van gewicht en het vasthouden van een gezond gewicht en een gezonde leefstijl. 

 

Ook als je zelfstandig gewicht wilt verliezen of als als je inzicht wil in je eetgewoonten kun je het voedingsdagboek hiervoor gebruiken.

 

Hoe kan het bijhouden van een eetdagboek zo effectief zijn? Hier zijn verschillende redenen:

 

Een voedingsdagboek verhoogt je focus en commitment.

Een gezonde leefstijl of het gewenste gewicht realiseren en stabiliseren is niet een kwestie van vandaag of morgen. Dat kost tijd. Het is geen kort project, maar een proces gebaseerd op blijvende leefstijlverandering. Dat kan vaak al met hele kleine aanpassingen. Een eetdagboek helpt je hierbij om je focus scherp te houden en je keer op keer te herinneren aan je commitment. 

 

Een voedingsdagboek laat zien wat je eet.

Dit is één van de meest onderschatte aspecten van het bijhouden van een eetdagboek. Je denkt dat je precies weet wat je eet en dat je het aantal calorieën van een maaltijd wel kunt raden. De waarheid is dat de meeste mensen elke dag meer dan zes eetmomenten hebben en dat het grootste deel van hun extra calorieën afkomstig is van het eten- en ook drinken – tussen de maaltijden door. Als je probeert om af te vallen, is inzicht in je calorieverbruik erg belangrijk. Een eetdagboek laat zien wat je eet.

 

Een voedingsdagboek helpt betere keuzes te maken.

Door te zien van wat je precies elke dag eet krijg je meer inzicht in je voedingspatroon. Het zal je verbazen hoe hoog de caloriewaarde van bepaalde voedingsmiddelen is, ook als deze als gezond bekend staat. Door hiermee rekening te houden, kun je, niet zozeer minder, maar juist andere voedingsmiddelen te eten of te drinken besparen op het aantal calorieën. En soms is minder niet eens het antwoord om af te vallen. Mensen met een lage stofwisseling vanwege het vele diëten, moeten juist vaker en meer gaan eten. Een eetdagboek helpt je in te zien wat er aan de hand is en waar je verandering kan inzetten. 

 

Een voedingsdagboek helpt je inzicht te krijgen in het waarom van eten.

Vooral dit punt is belangrijk als aanmoediging en ondersteuning om je eetgedrag te veranderen. Vaak eten we uit een gewoonte en denken we er niet bij na. Door het eetdagboek in te vullen kun je erachter komen waarom je gaat eten. Dit kan door stress zijn of omdat je gewend bent om tijdens het film kijken en zak chips te eten, maar je kan ook uit verveling gaan eten. Terwijl je bijhoudt wat en wanneer je eet, houd je ook bij waarom je eet. Je schrijft op welke gedachten er ontstaan, welk gevoel is er. Heb ik echt honger? Waar heb ik op dit moment echt honger naar (behoefte aan?) Heb je net gegeten en je hebt toch nog trek ergens is, maar niet in het avond eten zelf, dan weet je al dat dit hoofdhonger is. 

 

Een voedingsdagboek geeft inzicht in je valkuilen.

Eén van de grootste valkuilen is vermoeidheid. Als je vermoeid bent, kost het je meer en soms zelf te veel moeite om vol te houden. Wilskracht en bewuste keuzes maken en vragen alertheid door het bijhouden van een eetdagboek ontdek je wat jouw valkuilen zijn. Je word je ervan bewust dat vaker een pauze inlassen bij vermoeidheid het juiste antwoord is. Beter dan onnodig eten. En zeker beter dan het eten van suiker-rijke of vette producten, daar word je nog suffer van!